Instagram

Feed fra Instagram: jarj01 - kan følges.

Følg også bloggen på epost

torsdag 19. november 2015

En kort statusrapport...

Vi nærmer oss slutten på første del av sesongen og tiden er inne for en liten rapport fra treneren.

Først av alt: jeg er glad og imponert over hvordan jentene har tilpasset seg ny trener, nye utfordringer og forventninger. Det har vært en prosess for hver enkelt som person og for treningsgruppen som helhet. God støtte fra foreldre har helt sikkert spilt en viktig rolle i prosessen.

Selv er jeg glad for det valget jeg tok i april - takk for den tilliten dere viser hver dag og for alle innspill og oppmuntringer.

Innsatsen har resultert i en fin utvikling sportslig sett både for våre to lag og for enkeltspillere.

Ja visst har det vært viktig å få Jar 1 til et passende sluttspill - for å få god matching siste del av sesongen. Mest av alt tenker jeg likevel på at begge lag har vist god fremgang i spillet og at mange spillere har blitt sikrere på kast og mottak. Jeg ser at jentene er stolte når spillet flyter fint og vi har bra trykk.
Økt fotarbeid, større forfytning og flere taklinger i forsvar gir oss flere gode muligheter fremover på banen. Jeg opplever også at noen av jentene har fått en mental gevinst - blitt tøffere generelt - av å jobbe hardere i forsvar.

Tidlig i høst tok jentene en moden og fin beslutning knyttet til Jar 2. De ønsker å bygge dette laget istedet for å ta med spillere fra Jar 1 for å vinne kamper. Stolt av jentene!
Ja, det kan komme unntak, slik som kommende helg når vi skal møte et lag som tydelig er påmeldt på feil nivå. Merk at da er det jentene selv som gjør vurderingen om evt. å ta med forsterkninger.

Treningsfokus
Hittil har fokuset vært mest på utvikling av spillet og så har vi tatt for oss og øvd teknikker for å få spillet til å fungere. Spillet har i stor grad blitt bygget rundt det jentene kjente fra tidligere, men hvor vi har fokusert mer på hvordan vi skal bruke spillet - trykk, bredde, valgmuligheter.

Vi har nå skrudd litt om og bruker mer tid på ren teknikktrening og individuell utvikling. Hver enkelt spiller fikk i spillersamtalene én eller flere utfordringer og de fikk også melde hva de selv ønsker å utvikle.
Noe av teknikk-treningen vil skje samlet for alle, mens andre aktiviteter vil være posisjonsavhengig. Eksempelvis gjennomførte alle utespillerne i går mengder med finter og viderespill først, deretter ble de fordelt på posisjoner hvor de enten jobbet med finter og viderespill eller finter og skudd, mens linjespillere fikk trene mottak, vending og innhopp.

Så skal vi selvfølgelig fortsette å trene spill - det er hovedfokuset som justeres nå.
Jeg gleder meg og det vet jeg mange av jentene gjør også :)

Jar J01 vil spille KRAFTFULL, KREATIV og ELEGANT håndball. 

Fortell det til jentene når dere ser at de lykkes :)

Heia Jar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar